Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat werknemers steeds vaker te maken hebben met financiële problemen. P&O – adviseurs zien het aantal loonbeslagen stijgen. Wat kunt u doen om uw medewerkers te helpen om hun financien onder controle te krijgen en daarmee grotere geldzorgen en een loonbeslag te voorkomen?
Marijke Verhulsdonck: ‘Als een medewerker geldzorgen heeft, is dat moeilijk voor hem zelf, maar het heeft ook zijn weerslag op de werkvloer. Mensen gaan zich vaker ziek melden, kampen met concentratieproblemen of zijn extra gespannen. Je moet er als werkgever snel bij zijn. Want als er loonbeslag wordt opgelegd, ben je eigenlijk al te laat.’
Tijdig signaleren
Concentratieproblemen, frequent ziekteverzuim en soms zelfs diefstal of fraude. Het kunnen signalen zijn die erop duiden dat iemand geldzorgen heeft. Vraagt iemand om een voorschot, dan is dat een serieus signaal. Marijke: ‘Je ziet vaak dat een werkgever zijn medewerker graag tegemoet wil komen. Het verstrekken van een voorschot of lening is echter een korte termijnoplossing, je helpt iemand er niet echt mee. Sterker nog, je wordt zelf verwikkeld in de problematiek. Beter is om iemand te wijzen op de regelingen die er zijn vanuit de overheid of het Nibud, of een financieel coach in te schakelen voor je medewerker. Zo’n coach is vaak een onmisbare steun in de rug voor medewerkers. Juist omdat het lastig is om uit de problematiek te komen, nieuwe wegen te vinden of gewoon: die eerste moeilijke stap te zetten naar hulp.’
Loonbeslag
Bij een loonbeslag legt een deurwaarder beslag op een (deel van) het loon. U bent verplicht om daaraan mee te werken, een deel van het loon af te dragen en alle nodige informatie te geven. Dat levert de salarisadministratie veel extra werk op. De medewerker houdt de zogenaamde ‘belastingvrije voet’ zelf: het bedrag dat hij nodig heeft voor zijn levensonderhoud en vaste lasten.
Lees verder online
Op de site van het Nibud (www.nibud.nl) is veel informatie te vinden over dit onderwerp.